Πρώτη Ηλεκτρονική Ιστορία της Κύπρου

image

Δωρεάν προσφορά σε ερευνητές, μελετητές, φοιτητές, μαθητές και δημοσιογράφους.

Από την Κύπρο στην αρχαιότητα, μέχρι την Κύπρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η αγγλοκρατία, η ΕΟΚΑ, το πραξικόπημα, το σχέδιο Ανάν, η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αρχείο Παναγιώτη Παπαδημήτρη

papademetris-pΜοναδικό αρχείο στο οποίο μπορείτε να προστρέξετε και να αναζητήσετε εύκολα και γρήγορα αυτό που θέλετε για μια περίοδο 8.000 ετών για την Ιστορία της Κύπρου.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

8/21.3.1924: Ο Αρχιεπίσκoπoς Κύριλλoς με εγκύκλιo τoυ δίvει oδηγίες πως θα εφαρμoσθεί τo Γρηγoριαvό Ημερoλόγιo στηv Κύπρo.

S-391

8/21.3.1924: Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΥΡΙΛΛΟΣ ΜΕ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΤΟΥ ΔΙΝΕΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΩΣ ΘΑ ΕΦΑΡΜΟΣΘΕΙ ΤΟ ΓΡΗΓΟΡΙΑΝΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

Εφημερίδα "Ελευθερία" 2 2 1924

Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου αποφάσισε στις αρχές Μαρτίου 1924 την εφαρμογή του νέου Ημερολογίου από τις 10 Μαρτίου και ο Αρχιεπίσκοπος Κύριλλος Γ σε εγκύκλιο του προς τον Κυπριακό λαό στις 8/21 Μαρτίου (παλαιό Ημερολόγιο) καλούσε τον κυπριακό λαό να το εφαρμόσει:

Ελέω Θεού Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστινιανής και πάσης Κύπρου και οι συμποίμενες της καθ' ημάς Αγίας του Χριστού Εκκλησίας,

Παντί τω κατά την Κύπρον Χριστεπωνύμω Πληρώματι,

Χάριν από Θεού Πατρός, ειρήνην την εν Χριστώ Ιησού και ενότηα την εν Αγίω Πνεύματι.

Γνωστόν τυγχάνει ότι τας Ορθοδόξους Αγίας του Χριστού Εκκλησίας μεγάλως απησχόλησεν εσχάτως το ζήτημα της διαφοράς του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου προς το εν χρήσει υπό των οικείων κρατών τοιούτον, εξ ης διαφοράς μεγάλη εδημιουργείτο η σύγχυσις και ανωμαλία εν τοις σχέσεσιν Εκκλησίας και Ποιμνίου προς την Πολιτείαν επί βλάβη προφανεί του χριστιανικού βίου.

Προς άρσιν της τοιαύτης διαφοράς συνεκροτήθη κατά το παρελθόν έτος εν τω Οικουμενικώ Πατριαρχείω Διορθόδοξον Συνέδριον, όπερ, αφού εμελέτησε το ζήτημα τούτο κατά πάσας αυτού τας απόψεις, εξέδωκεν ανάλογον απόφασιν, ην έθηκε διά του Οικουμενικού Πατριαρχείου προ των συνόδων των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών και εζήτησε παρ' αυτών, όπως κυρούσαι τα δεδογμένα και διά της ιδίας αυτών ψήφου, θέσωσι ταύτα εν εφαρμογή εντός των ορίων της δικαιοδοσίας αυτών.

Κατά συνέπειαν τούτου και η περί ημάς Αγία και Ιερά Σύνοδος διασκεψαμένη επί του σοβαρού τούτου ζητήματος μετά μελέτην πασών των απόψεων αυτού, λαβούσα δε υπ' όψιν αυτής:

α) οτι η διαρρύθμισις του εκκλησιαστικού Ημρολογίου ουδαμώς θίγει τα δόγματα και τους θεμελιώδεις κανόνας της Αγίας Ορθόδου Εκκλησίας ημών,

β) ότι η διαρρύθμισις αύτη εθεωρήθη ήδη επείγουσα υπό της πλειονότητος των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών,

γ) ότι η μήτηρ Μεγάλη Εκκλησία και η αδελφή Εκκλησία της Ελευθέρας Πατρίδος εδήλωσαν ημίν ότι αφεύκτως προβήσονται από της 10ης Μαρτίου του τρέχοντος μηνός εις την προσαρμογήν του εορτολογίου προς το πολιτικόν ημερολόγιον το εν χρήσει εις τα Ορθόδοξα κράτη,

δ) ότι η Εκκλησία Κύπρου περέχει υψίστην ηθικήν, υποχρέωσιν να ακούση της φωνής της Μεγάλης Εκκλησίας και της εν τη ελευθέρα Πατρίδι Εκκλησίας, μεθ' ης ελευθερίας Πατρίδος ιεροί δεσμοί θρησκείας, αίματος ιστορίας και παραδόσεων συνδέουσι το χριστεπώνυμον πλήρωμα της νήσου ταύτης,

Εγνω διά ταύτα πάντα και απεφάσισε και ώρισεν όπως από της 10ης τρέχοντος μηνός εφαρμόση εν τη νήσω ταύτη εις το εορτολόγιον των ακινήτων εορτών το νέον ημερολόγιον, ως τούτο προυτάθη και εγένετο αποδεκτόν κατά την συνεδρίαν της 5 Ιουνίου 1923 του Διορθοδόξου Συνεδρίου εν Κωνσταντινουπόλει. Μέλλει δηλονότι λογίσεσθαι και εορτάσειν την 10ην τρέχοντος μηνός ως την 23ην του Ορθοδόξου εορτολογίου, του εορτασμού των εν τω μεταξύ από της 10ης μέχρι της 22ας Μαρτίου εορτών τελεσθησομένων κατά την 10ην Μαρτίου παλαιού ημερολογίου, ήτοι την Β Κυριακήν των Νηστειών.

Οσον δε περί της εορτής του Πάσχα και των μετ' αυτής συνδεομένων εορτών, αύται το γε νυν μέλλουσιν εορτάζεσθαι κατά το παλαιόν ημερολόγιον, μετονομαζόμενων μόνον των ημερομηνιών ήτοι της 14ης Απριλίου καθ' ην τελεσθήσεται η εορτή του Πάσχα κατά το παρόν έτος συμφώνως προς το παλαιόν ημερολόγιον, ονομαζομένης κατά το νέον 27ης Απριλίου, του τοιούτου γινομένου και ως προς τας λοιπάς κινητάς εορτάς.

Εξαγγέλλοντες παντί τω χριστεπωνύμω πληρώματι της καθ' ημάς Ορθοδόξου Αυτοκεφάλου Εκκλησίας εντελλόμεθα πάσιν, ανωτέροις και κατωτέροις κληρικοίς, ηγουμένοις και μοναχούς όπως συνωδά τη ληφθείση αποφάσει άρξωνται χρησιμοποιούντες και Εκκλησιαστικώς το νέον τούτο ημερολόγιον κανονίζοντες δε τα του χρόνου της λατρείας κατά την προειρημένην συνοδικήν απόφασιν.

Και ταύτα μεν ημείς η δε του Θεού χάρις δώη ημίν τηρείν εν παντί την ενότητα του Πνεύματος.

Εν χριστώ ευχέτης

Ο ΚΥΠΡΟΥ ΚΥΡΙΛΛΟΣ

8/21 Μαρτίου 1924

(Μεταγλώτιση)

Αρθρο του Ιωάννη Κληρίδη (υπογράφει μόνο με τα αρχικά του ονόματος του, Ι.Κ., για το νέο Ημερολόγιο που δημοσιεύεται στην εφημερίδα «Ελευθερία» της 15 3 1924 (Το Β μέρος δημοσιεύεται στην επόμενη σελίδα)

Είναι γνωστό ότι τις Ορθόδοξες Αγιες Εκκλησίες του Χριστού απασχόλησε πολύ τελευταία το ζήτημα της διαφοράς του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου προς το χρησιμοποιούμενο από τα οικεία κράτη και από τη διαφορά αυτή δημιουργείτο μεγάλη σύγχυση και ανωμαλία στις σχέσεις Εκκλησίας και Ποιμνίου προς την Πολιτεία με προφανή βλάβη του χριστιανικού βίου.

Προς άρση της διαφοράς συγκροτήθηκε κατά το παρελθόν έτος στο Οικουμενικό Πατριαρχείο Διορθόδοξο Συνέδριο, το οποίο, αφού μελέτησε το ζήτημα τούτο από όλες του τις απόψεις, εξέδωκε ανάλογη απόφαση, την οποία έθεσε με τον Οικουμενικό Πατριάρχη ενώπιον των συνόδων των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών και ζήτησε από αυτούς, όπως κυρώσουν τα δογμένα και με την ίδια ψήφο τους, θέσουν αυτά σε εφαρμογή μέσα στα όρια της δικαιοδοσίας τους.

Κατά συνέπεια αυτού και η Αγία και Ιερά Σύνοδος μας αφού διασκέφθηκε για το σοβαρό αυτό ζήτημα μετά από μελέτη όλων των απόψεων του, και αφού έλαβε δε υπ' όψη της:

α) ότι η διαρρύθμιση του εκκλησιαστικού Ημερολογίου πουθενά δεν θίγει τα δόγματα και τους θεμελιώδεις κανόνες της Αγίας Ορθοδόδου Εκκλησίας μας,

β) ότι η διαρρύθμιση αύτη θεωρήθηκε ήδη επείγουσα από την πλειονότητα των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών,

γ) ότι η μητέρα Μεγάλη Εκκλησία και η αδελφή Εκκλησία της Ελεύθερης Πατρίδας μας δήλωσαν ότι θα προβούν από τις 10 Μαρτίου του τρέχοντος μηνός στην προσαρμογή του εορτολογίου προς το πολιτικό ημερολόγιο που χρησιομοποιείται από τα Ορθόδοξα κράτη,

δ) ότι η Εκκλησία Κύπρου περέχει ύψιστη ηθική, υποχρέωση να ακούσει τη φωνή της Μεγάλης Εκκλησίας και της Εκκλησίας στην ελεύθερη Πατρίδα, με την οποία ιεροί δεσμοί θρησκείας, αίματος ιστορίας και παραδόσεων συνδέουν το χριστεπώνυμο πλήρωμα της νήσου αυτής,

Γνώριζε γι' αυτά όλα και αποφάσισε και όρισε όπως από τις 10 τρέχοντος μηνός εφαρμόσει στη νήσο αυτή στο εορτολόγιο των ακινήτων εορτών το νέο ημερολόγιο, όπως τούτο προτάθηκε και έγινε αποδεκτό κατά τη συνεδρία της 5 Ιουνίου 1923 του Διορθόδοξου Συνεδρίου στην Κωνσταντινούπολη. Πρέπει να εορτάσετε στις 10 τρέχοντος μηνός ως να είναι η 23η του Ορθοδόξου εορτολογίου, του εορτασμού των μεταξύ της 10ης μέχρι της 22ας Μαρτίου εορτών που θα τελεσθούν κατά τις 10 μέχρι το παλαιό ημερολόγιο, δηλαδή τη Β Κυριακή των Νηστειών.

To δεύτερο και τελευταίο μέρος του άρθρου του Ι.Κ. για το νέο Ημερολόγιο

Οσο δε για την εορτή του Πάσχα και των συνδεόμενων εορτών με αυτή, αυτές τώρα θα γιορτασθούν κατά το παλαιό ημερολόγιο, μετονομαζόμενων μόνο των ημερομηνιών δηλαδή τη 14 Απριλίου κατά την οποία θα τελεσθεί η εορτή του Πάσχα κατά το παρόν έτος σύμφωνα με το παλαιό ημερολόγιο, ονομαζόμενης κατά το νέο σε 27 Απριλίου, του γινόμενου και ως προς τις λοιπές κινητές εορτές.

Εξαγγέλλοντας σε όλο τω χριστεπώνυμο πλήρωμα της Ορθοδόξου Αυτοκεφάλου Εκκλησίας εντελλόμαστε σε όλους, ανώτερους και κατωτέρους κληρικούς, ηγουμένους και μοναχούς ότι σύμφωνα με τη ληφθείσα απόφαση θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν και Εκκλησιαστικώς το νέο τούτο ημερολόγιο κανονίζοντας δε τα θέματα της λατρείας του χρόνου κατά την συνοδική απόφαση που αναφέρθηκε προηγουμένως.

Δυο μέρες μετά την εφαρμογή του νέου Ημερολογίου, (12 Μαρτίου) ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών έγραφε στον Αρχιεπίσκοπο:

Μακαριώτατε Αρχιεπίσκοπε Νέας Ιουστινιανουπόλεως και πάσης Κύπρου Κύριε Κύριλλε,

την Υμετέραν περισπούδαστον Μακαριότητα αδελφικώς εν Κυρίω κατασπαζόμενοι υπερήδιστα προσαγορεύομεν.

Οτι μεν επιτακτική επέβαλλεν ανάγκη την διόρθωσιν του εν χρήσει της Ορθοδόξου Εκκλησίας Ημερολογίου, δογματικώς τε και κανονικως ακώλυτον ούσαν πολλάκις τη Υμετέρα Μακαριότητι εξ ονόματος της ης Θείω ελέει προϊστάμεθα Ιεράς Συνόδου της εν Ελλάδι Εκκλησίας και κατ' απόφασιν αυτής εγνωρίσαμεν.

Αποδεξόμενοι δε και την γνώμην περί της διά Συνοδικής αποφάσεως της καθόλου Ορθοδόξου Εκκλησίας ρυθμίσεως του ζητήματος παρεκαλέσαμεν την Υμετέραν Μακαριότητα εις μεν την Υμετέραν Μακαριότητα εις μεν την μέλλουσαν των Ορθοδόξων Εκκλησιών σύνοδον ανατεθήναι την εξέτασιν και διόρθωσιν του Πασχαλίου κανόνος συμφώνως τη αποφάσει της Α. Οικουμενικής Συνόδου, διορθωθήναι δε κατά το λοιπόν μέρος το Ιουλιανόν ημερολόγιον, προς άρσιν της συγχύσεως των Ορθοδόξων λαών, σκανδαλιζομένων εκ της διαφθοράς των ημερολογιών και κινδυνευόντων αποξενηθήναι της Εκκλησίας.

Νυν δε αδελφικώς τη Υμετέρα Μακαριότητι γνωρίζομεν ότι η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος ουκ επ' αθετήσει των υπό της Α. Οικουμενικής Συνόδου περί ης ημέρας της εορτής του Πάσχα νομοθετημένων, αλλά της σωτηρίας και της προκοπής, της επί το κρείττον των Ορθοδόξων προμηθουμένην απαραίτητον έκρινε μετά συναίνεσιν και του Οικουμενικού Πατριαρχείου, τη κατά τον άνω τρόπον διόρθωσιν του εν χρήσει της Ορθοδόξου Εκκλησίας Ιουλιανού ημερολογίου, ως και ώδε έγκλειστος Συνοδική εγκύκλιος παραδηλοί. Απεκδέχεται δε και την εν τούτω συμφωνίαν της υμετέρας γερασμίας Μακαριότητος, προθύμως έχουσα συνεργήσαι εις την εν συνόδω της καθόλου Ορθοδόξου Εκκλησίας, εξέτασιν και διόρθωσιν του Πασχαλίου κανόνος.

Επί τούτοις πόθω πολλώ και αύθις αυτήν προσαγορεύοντες διατελούμεν

Της Υμετέρας περισπουδάστου Μακαριότητος αγαπητός εν Κυρίω αδελφός και όλως πρόθυμος

Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών

και πάσης Ελλάδος

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ

Αθήνησι, τη 12 Μαρτίου 1924.